Met de Regiowijzer Veluwe krijg je in een oogopslag inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. We nemen je mee door onze mijlpalen en wijzen je op wat er de komende tijd op de agenda staat.
Op de agenda
- Themacampagne – jaarrond - ‘Inspiratie in de regio’
- Wervingscampagnes – jaarrond - ‘ Veelzijdig voor het gezin, Gezellig in het groen én Onthaasten en cultuur snuiven’
- Belevingsgebieden – jaarrond - 'Heb jij een goed idee voor het ontwikkelen van thematisch aanbod, passend binnen de thematieken van de belevingsgebieden? Vraag dan een financiële bijdrage aan voor je ontwikkelingsplan! Kijk hier voor meer informatie. De eerste voorstellen zijn inmiddels akkoord bevonden en plannen worden dus ten uitvoer gebracht. Daarnaast is er gestart met de set & go meetings, een bijeenkomst om met elkaar concrete stappen te gaan maken richting de uitvoer. Wie pakt welke handschoen op?'
- Korte Ketens jaarrond - 'De gunningsregeling voor het aanvragen van een financiële bijdrage voor dit project is positief ontvangen! Inmiddels zijn de gelden toegekend en is het niet meer mogelijk om een plan in te dienen. Diverse plannen zijn al goedgekeurd waarvoor de slag richting de uitvoer wordt gemaakt.'
- Icoonjaar Hanze jaarrond '‘In samenwerking met de Noord-Veluwse gemeenten, gastheerschappen en ondernemers wordt er met creatief bureau Amazing gewerkt aan een nieuwe, digitale, manier om de Hanzetijd te beleven. In totaal worden er vijf nieuwe routes ontwikkeld, waarbij men in de huid van een personage kruipt. Door zijn of haar ogen ga je terug in de Hanzetijd en verken je het gebied per fiets of wandelend. De eerste drie #hanzestories routes staan inmiddels live op veluwehanzestories.nl. De overige twee (wandel)routes volgen in het voorjaar van 2024.'
- Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen vanaf april - 'Ontvang een investeringsbijdrage van € 10.000, kijk hier voor meer info.'
- Update fietsroutepagina’s - vanaf juni - 'Vanaf juni krijgen de fietsroutepagina's een upgrade! Het doel? Onze bezoekers straks in één oogopslag, middels een laagdrempelig sneakpreview-filmpje, enthousiasmeren en laten beslissen of een bepaalde fietsroute bij hen past'
- Digitale Routeplanner - Vanaf oktober – 'De nieuwe update van de routeplanner gaat live. In deze update worden de POI’s (points of interest) opgenomen in de kaart en kunnen deze worden toegevoegd aan (zelfgemaakte) routes'
- Gelderse streken campagne - november en december – ‘Ultiem onthaasten en cultuur snuiven op de Veluwe’ met de inzet van social media, influencer benerwegvan.nl en een nog in te vullen online advertentie' -Drukwerken 2024 - vanaf november - 'We zijn alweer druk bezig zijn met een vernieuwde herdruk van magazines, fietsrouteboekjes en cityguides' -Campagne NBTC -vanaf 30 november - ‘NBTC promoot 12 roadtrips in ons land die komen uit het boek Hey frits – 12 korte roadtrips door Nederland. In samenwerking met Mo Media, de uitgever van het boek, is NBTC een campagne gestart met een aantal influencers. Ook Gelderland wordt bezocht. Kirsten van Where she goes gaat 4 dagen op pad om de route ‘Groen Gelderland’ af te leggen en zal op social verslag uitbrengen.’
Contentkalender
- visitveluwe.nl - oktober – Onze wandeltips op de Veluwe
- visitveluwe.nl - november – Ontdek, proef en beleef de Veluwe
- visitveluwe.nl - november – De leukste kerstvakantie-uitjes op de Veluwe
Waar we trots op zijn!
Mijlpalen
01 wk 39 okt
02 wk 40
03
04
05
06
07
08
09 wk 41
10
11
12
13
14
15
16 wk 42
17
18
19
20
21
22
23 wk 43
24
25
26
27
28
29
30 wk 44
31
01 nov
02
03
04
05
06 wk 45
07
08
09
10
11
12
13 wk 46
14
15
16
17
18
19
20 wk 47
21
22
23
24
25
26
27 wk 48
28
29
30
01 dec
02
03
04 wk 49
05
06
07
08
09
10
11 wk 50
12
13
14
15
16
17
18 wk 51
19
20
21
22
23
24
25 wk 52
26
27
28
29
30
31
- september 2023
-
Traveltrade beurzen bezocht
We zijn de afgelopen tijd op verschillende TravelTrade beurzen geweest. Een inkijkje...
Seatrade 2023 Hamburg - 6-8 september. ↵ Meet and Greet en conferentie over Cruisevaart, wij gingen voor Rivier cruises met name van belang voor Arnhem en Nijmegen.
Aanwezig als Seller bij het NBTC perspective 2023 event in Eindhoven - 14 september. Gesproken met de reisindustrie vanuit België, Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
ETOA (European Tour Operator Association - GEM (Global European Market Place 2023) London - 3 - 5 november. Dag 1: conference over duurzaamheid. Dag 2: Meet and Greet met Touroperators. Dag 3: Netwerk event.
-
Hanzestories routes 2, 3 en 4 nu ook live!
Na de eerste Hanzestories route 'Van Hanze ambacht tot Hanze mysterie' staan inmiddels ook routes 2, 3 en 4 live in de web app. Met de prikkelende Hanzestories wordt de geschiedenis tot leven gebracht en worden de Hanzesteden verbonden met de achterliggende gebieden.
Tijdens deze tweede fietsroute ga je op pad met 'Hanzeheer Julius' in de omgeving van Nunspeet/Harderwijk. In route drie neemt 'Boerenzoon Alderik' je mee op reis door Elburg en Oldebroek. en in de vierde route neem 'dourak Duna' je mee tijdens een stadswandeling door Harderwijk.
Er zullen nog twee Hanzestories routes volgen dit jaar. Wil je de Hanzestories onder de aandacht brengen? De toolkits per route vind je hier.
- oktober 2023
-
Onthulling eerste Belevingsobject Belevingsgebied Veluwezoom.
Het eerste Belevingsobject op de Veluwezoom is 13 september onthult! De Korenmolen in Eerbeek had de primeur en nog meerdere zullen de komende maanden volgen. Allemaal ontworpen met interactieve elementen passend bij de locatie en het bijzondere verhaal dat daar verteld wordt. De Belevingsobjecten op de Veluwezoom worden via een QR-code online met elkaar verbonden, zodat een parelketting van bijzondere onontdekte plekken en verhalen ontstaat. Hiermee willen we het spreiden van bezoekers aan de Veluwe stimuleren, zodat op andere drukke plekken de natuur ontlast wordt. Natuurlijk vertellen we deze verhalen op onze website, neem een kijkje. En wordt vervolgd!
-
3,1 mensen bereikt met 'Beleef de herfst op de Veluwe' campagne van Gelderse streken
Heb jij de Veluwe gespot op een reclamebord in een bushokje of iets over de Veluwe gehoord op de radio? Dat klopt! De Veluwe was namelijk in oktober een hele week - als onderdeel van de Gelderse streken campagne - te zien op 200+ reclameborden in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland. Daarnaast kon je de herfstige radiospot dagelijks meerdere keren horen op NPO Radio 2 en de regionale publieke omroepen. Dit alles doen we niet voor niets… Met de outdoor- en radiocampagne bereikten we in totaal ruim 3,1 miljoen mensen met de boodschap: Beleef een heerlijke herfst op de Veluwe!
-
Hattem en Oldebroek hebben nu ook welkomstborden
Het aantal gemeenten die gebruik maken van de nieuwe in Veluwestijl ontwikkelde welkomstborden blijft toenemen. In Q4 van 2023 zijn ze geplaatst in de gemeenten Hattem en Oldebroek. De gemeenten Brummen en Epe staan gepland in Q1 van 2024.
-
Eerste Set & Go bijeenkomst een feit
Op 5 oktober 2023 is de eerste Set & Go meeting georganiseerd! Dit voor het belevingsgebied ‘Ambachtelijk Veluwe’. Op een toepasselijke locatie binnen het gebied, namelijk bij Veluws Museum Hagendoors Plaatse te Epe, hebben we met een grote groep enthousiaste stakeholders gekeken hoe we de thematiek van de Ambachtelijke Veluwe gezamenlijk kunnen uitdragen en versterken. Diverse gemeenten, musea, ondernemers/initiatiefnemers waren aanwezig. Er zijn onder andere ideeën gepresenteerd om de aanbodontwikkeling te vergroten. Ook is er gekeken op welke fronten er (beter) samengewerkt kan worden. In 2024 zal hier verder vervolg aan gegeven worden.
-
Nieuwe e-training: De IJsselvallei van Brummen en Voorst
Het aanbod e-trainingen is uitgebreid met een nieuwe editie! Hierin is van alles te leren over toeristisch Brummen en Voorst in de IJsselvallei. Je maakt onder andere kennis met de natuur, het industriële verleden en de recreatiemogelijkheden. Je krijgt tips hoe je gasten het beste kunt adviseren en krijgt antwoord op de vraag: hoe help je mee om samen het juiste en hetzelfde verhaal van Brummen en Voorst te vertellen? De e-training duurt een klein half uur. Met beelden krijg je een goede indruk van de locaties. De e-training is een samenwerking tussen Gemeente Brummen, Gemeente Voorst en VisitVeluwe. En je kunt hem hier bekijken.
-
Eerste B2C nieuwsbrief verstuurd!
Een mooie mijlpaal! Want de eerste B2C nieuwsbrief over de Veluwe de deur uit gegaan! Elk kwartaal zullen de nieuwsbrief abonnees op de hoogte worden gebracht van bijzondere plekken, mooie routes, evenementen en meer om de veelzijdige Veluwe te ontdekken. Deze editie stond in het teken van de herfst. Ontvang je hem nog niet? Schrijf je dan hier in. En wil je de nieuwsbrief alsnog bekijken? Dat kan hier.
- november 2023
-
Veluwe onder de aandacht bij de oosterburen
In april en mei 2023 hebben we twee succesvolle campagnes gevoerd op de Duitse markt, die elkaar mooi aanvulden. De twee campagnes samen hadden een bereik van zo’n 5,4 miljoen. Wil je meer lezen over de invulling van de campagnes en resultaten per kanaal? Lees dan hier het artikel.
-
Video's zetten de Veluwe op de kaart
Videomarketing blijft toenemen in populariteit! En dat is niet zo gek ook, video’s brengen namelijk een boodschap veel beter over dan enkel een tekst met een afbeelding. Daarom zijn wij in 2023 aan de slag gegaan met het maken van een aantal nieuwe video’s van de Veluwe. Met deze korte video’s trekken we de aandacht van (potentiële) bezoekers en inwoners en zetten we de Veluwe op de kaart.
We maakten drie video’s passend bij de verschillende doelgroepen en thematiek van de regio. Door een voor- en najaarscampagne op social media en YouTube brachten we de video’s extra onder de aandacht bij de doelgroep. Hiermee behaalden we in totaal bijna 1,2 miljoen weergaven en bereikten we ruim 623.000 mensen! Met een gemiddelde uitkijkratio van 43% kijken wij zeer tevreden terug op deze campagne.
Video Harmoniezoeker 1Video Verbindingszoeker Video Stijlzoeker
-
Succesvolle zomer vol Veluwse buitenvoorstellingen
Afgelopen zomer organiseerden een groot aantal ondernemers op de Veluwe een openluchtvoorstelling als onderdeel van het project ‘Veluwse Buitenvoorstellingen’. Zij boden het publiek een goed gevuld programma, uiteenlopend van theater op straat tot een orkest in een tuin of een filmvertoning naast een kasteel. De voorstellingen pasten binnen het overkoepelende thema ‘Hanze’ of vertelden het verhaal van de Veluwse plek waar ze plaatsvonden.
VisitVeluwe is verantwoordelijk voor de externe marketing en communicatie van de Veluwse Buitenvoorstellingen. Met de marketinginzet zijn ruim 3,5 miljoen mensen bereikt.
Lees meer over dit project en bekijk de volledige evaluatie hier.
-
MICE bijeenkomst was een succes!
Op 21 november organiseerden we bij het Nederlands Openluchtmuseum onze jaarlijkse MICE-bijeenkomst. We kijken terug op een geslaagde middag waarin onder andere spreker Stijn Olde Vrielink ons inspireerde met een verhaal over 'social selling'. Het was fijn om wederom met onze zakelijke partners samen te komen, inspiratie op te doen en te netwerken.
- december 2023
-
VisitVeluwe.nl en Veluwe database in een nieuwe jas
Het platform VisitVeluwe.nl speelt een centrale rol in onze Veluwe marketingstrategie en trekt gemiddeld 723.000 bezoekers per jaar. Maar de huidige techniek achter het platform past niet langer bij onze ambities. Na een intensieve periode van analyse en onderzoek, hebben wij daarom voor een nieuwe online partner gekozen. Met Event Connectors - een samenwerking van The Feed Factory, Studio Bas Boerman en Fat Pixel - bouwen wij aan een nieuw, gebruiksvriendelijk, toegankelijk en toekomstbestendig platform. Deze bestaat uit een nieuwe Veluwe website en een nieuwe Veluwe database, voor het beheer van content en informatie.
Aan de achterkant zijn we druk met de ontwikkeling en zorgen we ervoor dat jouw content overgenomen wordt. Medio 2024 verwachten we het nieuwe platform te presenteren en lanceren. Maar voor die tijd delen we zeker alvast een voorproefje…
Deze innovatie wordt medemogelijk gemaakt door Veluwe op 1.
-
Goede resultaten voor de eerste B2C nieuwsbrief!
De afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest om op verschillende manieren e-mailadressen te verzamelen van (potentiële) bezoekers van de Veluwe. Eind oktober was het tijd om deze groep te inspireren met tips voor de herfst. De resultaten zijn binnen en delen we graag met je. Bekijk ze hier.
Vanaf nu zullen de nieuwsbriefabonnees ieder kwartaal op de hoogte worden gebracht van bijzondere plekken, mooie routes, evenementen en veel meer.
- januari 2024
-
Start samenwerking 2024
In de afgelopen periode hebben we met onze partners de samenwerking besproken voor het jaar 2024. Met veel enthousiasme gaan we ons met het sterke collectief weer inzetten voor de regio en partners. Er zijn ruim 130 partners bezocht.
Klik op een blok voor meer info
Veluwe in de media
Persuitingen
-
EW Magazine bijlage - Ontdek de Gelderse streken
B2C Artikel 7 oktober 2023 -
DagjeWeg.NL - Ontdek de Veluwe: eropuit met het hele gezin
B2C Artikel 10 oktober 2023 -
bartsboekje.com - Things to do op de Veluwe
B2C Artikel 15 oktober 2023 -
De Stentor ed. Zwolle - Schimmelwereld
B2C Artikel 19 oktober 2023 -
studiorheden.nl - Het is veel te druk in sommige natuurgebieden (en dat moet veranderen)
B2C Artikel 23 oktober 2023 -
KBO-PCOB Magazine - Sprookjesbos de Veluwe
B2C Artikel 25 oktober 2023 -
msn.com - Ontdek de Gelderse streken: 4 tips voor een weekendje weg in Gelderland
B2C Artikel 3 november 2023 -
AD.nl - Moeten we op de Veluwe vrezen voor toestanden zoals in Giethoorn? ‘Minder drukte begint bij onszelf’
B2C Artikel 5 november 2023 -
benerwegvan.nl - Het zuiden van de Veluwe - 7 highlights
B2C Artikel 10 november 2023 -
De Stentor ed. Zwolle - Rondje rennen
B2C Artikel 28 december 2023
Publicaties en bereik
Persuitingen
- Aantal publicaties 10 publicaties
- Potentieel bereik 11,2 miljoen
Websitebezoek
Online advertenties
Google Ads gebruiken wij om advertenties in te kopen in het zoeknetwerk van Google, het Google Display Netwerk en het YouTube-netwerk. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn.
- Totaal impressies
- 5.390.768
Impressies
Klikken
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook en Instagram. Aan de hand van doelgroepen en bijbehorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes opgesteld. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn.
- Totaal impressies
- 3.898.488