Met de Regiowijzer Veluwe krijg je in een oogopslag inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. We nemen je mee door onze mijlpalen en wijzen je op wat er de komende tijd op de agenda staat.
Op de agenda
- Themacampagne – jaarrond - ‘Inspiratie in de regio’
- Wervingscampagnes – jaarrond - ‘ Veelzijdig voor het gezin, Gezellig in het groen én Onthaasten en cultuur snuiven’
- Belevingsgebieden – jaarrond - 'Vraag een financiële bijdrage voor je ontwikkelingsplan. Kijk hier voor meer informatie. De eerste voorstellen zijn inmiddels akkoord bevonden door de VeluweBoard en er kan dus gestart kan worden met de uitvoer van de desbetreffende aanvragen. Vanaf oktober vinden de eerste ‘set & go-meetings’ plaats. Er wordt gestart met de Ambachtelijke Veluwe op 5 oktober. '
- Korte Ketens jaarrond 'De gunningsregeling voor het aanvragen van een financiële bijdrage voor dit project is positief ontvangen! Inmiddels zijn de gelden toegekend en is het niet meer mogelijk om een plan in te dienen. Diverse plannen zijn al goedgekeurd waarvoor de slag richting de uitvoer wordt gemaakt.'
- Icoonjaar Hanze jaarrond 'In samenwerking met de Noord-Veluwse gemeenten, gastheerschappen en ondernemers wordt er samen met creatief bureau Amazing gewerkt aan een nieuwe manier om de Hanzetijd te beleven. Er worden verhalen opgehaald, nieuwe technieken toegepast wat zal leiden tot vijf routes in dit gebied. De eerste #hanzestories route tussen Ermelo en Putten staat inmiddels live (zie mijlpalen). De overige vier routes zijn nog in ontwikkeling en volgen dit najaar.'
- Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen vanaf april - 'Ontvang een investeringsbijdrage van € 10.000, kijk hier voor meer info.'
- Campagne Routebureau – vanaf mei – ‘Vanaf mei is een campagne gestart, gericht op de inwoner, om de fietsen, wandelaar en ruiter te stimuleren om het routenetwerk (en de planner) te gebruiken en onontdekte routes te nemen’
- Campagne Veluwse buitenvoorstellingen - vanaf juni - 'Deze zomer vinden op de Veluwe weer buitenvoorstellingen plaats waar wij de marketingcommunicatie mogen verzorgen. Vanaf eind juni is de campagne o.a. te zien op de platformen van IndeBuurt, Omroep Gelderland, social media en diverse regionale nieuwstitels'
- Update fietsroutepagina’s - vanaf juni - 'Vanaf juni krijgen de fietsroutepagina's een upgrade! Het doel? Onze bezoekers straks in één oogopslag, middels een laagdrempelig sneakpreview-filmpje, enthousiasmeren en laten beslissen of een bepaalde fietsroute bij hen past'
- Gelderse streken campagne - eind augustus – ‘Vanaf eind augustus start het tweede deel van de gezamenlijke Gelderse streken campagne ‘Hier beginnen jouw mooiste verhalen’ (Veluwe, de regio Arnhem, het Rijk van Nijmegen, Rivierenland en de Achterhoek). Tijdens de campagneperiode kan je de Gelderse streken horen op de radio, tegenkomen in social media campagnes, spotten op abri’s in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht (week 37) of erover lezen in de Vakantieplanner (oktober).'
- Verspreiding webazines -vanaf september - 'Dit jaar zijn we gestart met nieuwe digitale magazines, de webazines. Vanaf september brengen we alle webazines nog een keer onder de aandacht bij de juiste doelgroep. Dit doen we o.a. door de inzet van social media kanalen, Google bannering, het netwerk van DPG. Ook testen we enkele nieuwe kanalen uit zoals DagjeWeg.nl en startpagina.nl.'
- Gelderse streken campagne - oktober – ‘Beleef de herfst op de Veluwe’ met de inzet van outdoor reclame week 41), radio (week 41), social media, influencer buiten.leven en Google display.
- Gelderse streken campagne Vlaanderen - oktober – ‘Beleef de herfst op de Veluwe’ met de inzet van Touring magazine, narrowcasting, De Zondag, Knack, Libelle, Plus, Weekend en social media'
- Themacampagne Vlaanderen - oktober – ‘Beleef de herfst op de Veluwe’ campagne in samenwerking met partners. Sluit aan op de Gelderse streken campagne met de inzet van Feeling.be en social media'
- Influencertrips - kwartaal 3 - 'Er staan drie influencertrips op de planning in het derde kwartaal: Ohmyfoodness die een bezoek brengt aan drie kastelen, Buiten.leven die komt ontdekken hoe leuk het op de Veluwe is in de herfst en Touring- magazine (ANWB van Vlaanderen) die een paar dagen op bezoek komt om een verslag te schrijven'
Contentkalender
- visitveluwe.nl - juli – Borrelen op de Veluwe
- visitveluwe.nl - juli – Terrassen op de Veluwe
- visitveluwe.nl - juli – Ontdek de waterrijke Veluwe
- visitveluwe.nl - augustus – De leukste natuuruitjes
- visitveluwe.nl - augustus – De mooiste plekjes om paarse heide te spotten
- visitveluwe.nl - september – Culturele uitjes op de Veluwe
- visitveluwe.nl - september – Tips voor de herfstvakantie
Waar we trots op zijn!
Mijlpalen
01 wk 26 jul
02
03 wk 27
04
05
06
07
08
09
10 wk 28
11
12
13
14
15
16
17 wk 29
18
19
20
21
22
23
24 wk 30
25
26
27
28
29
30
31 wk 31
01 aug
02
03
04
05
06
07 wk 32
08
09
10
11
12
13
14 wk 33
15
16
17
18
19
20
21 wk 34
22
23
24
25
26
27
28 wk 35
29
30
31
01 sep
02
03
04 wk 36
05
06
07
08
09
10
11 wk 37
12
13
14
15
16
17
18 wk 38
19
20
21
22
23
24
25 wk 39
26
27
28
29
30
- juli 2023
-
Nieuwe pagina met user generated content online!
We kunnen eindeloos vertellen waarom de Veluwe zo leuk is. Maar we laten ook graag anderen vertellen wat zij zo mooi vinden aan deze regio. Ben je benieuwd wat anderen te zeggen hebben? We hebben een nieuwe pagina aangemaakt waar we een podium geven aan onder andere influencers en ambassadeurs met daarop hun mooiste verhalen over de Veluwe.
-
Nieuwe webazines vol inspiratie vallen in de smaak bij de potentiele bezoeker
Vanaf 2023 zijn we gestart met nieuwe digitale magazines, de webazines. In april zijn de drie webazines inhoudelijk afgerond en actief verspreid onder de betreffende doelgroep via social media, Google en het netwerk van DPG Media. En met mooie resultaten! Het webazine gericht op de gezinnen (Harmoniezoeker) is ruim 2.500 keer bekijken, Gezellig in het groen (Verbindingszoeker) ruim 3.000 en de rondom het thema onthaasten en cultuur (Stijlzoeker) bijna 1.700 keer. De laatste had ook wat minder budget in het voorjaar, maar krijgt wat meer in het najaar. Maar we zijn vooral blij dat de webazines een gemiddelde leestijd van tussen de vier en vijf minuten haalt. Dat betekent dat de doelgroep echt geïnteresseerd is in de content die erin staan. Vanaf week 38 staat de twee verspreidingsronde op de planning. Ondertussen zijn de webazines natuurlijk te vinden via de eigen kanalen van Visit Veluwe.
-
Overzicht Duitse en Belgische bezoeker!
In 2022 verbleven Duitsers ruim 1 miljoen nachten in Gelderland. Daarmee is het goed voor meer dan de helft van alle buitenlandse overnachtingen. Het is een stijging van 281% ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft natuurlijk grotendeels te maken met de invloed van corona. Behalve Duitsers kwamen er ook veel Belgen. Zij verbleven 309.000 nachten, een stijging van 113%. Twee belangrijke groepen toeristen dus. Over beide hebben we een overzicht gemaakt met daarin de belangrijkste inzichten. Wie zijn het, waar komen ze vandaan, hoe boeken ze, hoe reizen ze, welke leefstijl hebben ze, wat geven ze uit, etc? Bekijk de info van de Duitse en Belgische toerist hier.
-
Partnerupdates in nieuw jasje
Iedere maand delen we de laatste nieuwtjes in onze partnerupdate. We houden je op de hoogte van onze campagnes, kennis, data en nog veel meer van wat zich er op de Veluwe afspeelt. Deze updates zijn in een nieuw jasje gestoken, dus het kan zijn dat ze in je spam mailbox terecht zijn gekomen. Ben je nog niet geabonneerd, maar wil je niks missen? Aanmelden is zo gedaan!
-
Veluwse buitenvoorstellingen op TV!
In de maanden juli en augustus draait er op Omroep Gelderland een Tv-spot voor de Veluwse buitenvoorstellingen! Deze spot is onderdeel van een grotere campagne voor de het totale programma aan voorstellingen deze zomer. Uitingen zijn ook te vinden op IndeBuurt, het DPG netwerk, de Veluwse recreatiekrant, KIJK UIT van Stedendriehoek, diverse reginale kranten en social media. Het promotiepakket, met handige info om zelf ook promotie te kunnen maken, is ook beschikbaar.
-
Zakelijke themacampagne bereikt ruim 1,6 miljoen mensen
De zakelijke campagne voor de Veluwe heeft een (potentieel) bereik gerealiseerd van ruim 1,6 miljoen onder de doelgroep mkb en eventplanners. Zij werden geïnspireerd om hun (meerdaagse) meeting, training en/of congres op de Veluwe te organiseren. Hiervoor is een mix aan media ingezet, waaronder een campagnepagina, LinkedIn campagne, Google searchcampagne, nieuwsbrieven, branded content op verschillende kanalen en een spread in de lokale Business titels. Alle resultaten bekijk je hier.
-
Gemeente Heerde plaatst nieuwe welkomstborden
Gemeente Heerde heeft als vijfde Veluwse gemeente de oude welkomstborden vervangen door een nieuwe variant in de Veluwse stijl. Ook de gemeenten Ermelo, Renkum, Nunspeet en Putten hebben de nieuwe borden als geplaatst en nemen deel aan een eenduidige uitstraling van de bebording op de Veluwe.
In 2018 heeft de VeluweAlliantie een gezamenlijke aanpak voor recreatieve bebording vastgesteld die kwaliteit, duurzaamheid en eenheid moet uitstralen. Het ontwerp van de borden is tot stand gekomen door samenwerking tussen verschillende partijen en sluit aan op bebording van de Veluwse routenetwerken en andere Veluwse stijlelementen. De nieuwe welkomstborden moeten zo een einde maken aan de verscheidenheid van bebording die op de Veluwe is ontstaan en zorgen voor een eenduidige uitstraling van de borden op de Veluwe.
-
Resultaten campagne Koninklijke Veluwe voorjaar 2023
Rondom de opening van de nieuwbouw van Paleis Het Loo heeft nog de campagne Koninklijke Veluwe nog een boost gekregen. Door de inzet van Google, social media, Volkskrant magazine en de online platformen nrc.nl en volkskrant.nl zijn er bijna 100.000 pageviews op de landingspagina's gerealiseerd. Daarnaast heeft de inzet een (potentieel) bereik van ruim 5,7 miljoen Stijlzoekers. Bekijk de video voor alle resultaten.
-
Update Kerncijfers
In de kerncijfers worden de belangrijkste cijfers over toerisme en recreatie op de Veluwe verzameld. Hoeveel bezoekers komen er, wie zijn die bezoekers, hoeveel geven ze uit, hoe ziet het aanbod eruit, wat vinden bewoners van toerisme, welke invloed heeft toerisme op de natuur, etc etc? Allemaal vragen die hierin beantwoord worden. En de cijfers hebben weer een update gekregen. Ook de techniek is onder handen genomen en de opzet is iets aangepast. Je vindt de kerncijfers hier.
- augustus 2023
-
Eerste Hanzestories route staat live!
Het is zover! De eerste Hanzestories route 'Van Hanze ambacht tot Hanze mysterie' staat sinds 1 augustus live op de web app. Met de prikkelende Hanzestories wordt de geschiedenis tot leven gebracht en worden de Hanzesteden verbonden met de achterliggende gebieden. Tijdens deze eerste fietsroute ga je op pad met 'Salesmanager Hanz' in de omgeving van Putten/Ermelo. Er zullen nog vier Hanzestories route volgen dit jaar, variërend van stadswandeling tot fietsroute. Wil je de Hanzestories onder de aandacht brengen? De toolkit vind je hier.
-
Onderzoek wijst uit: Gelderse Strekencampagne heeft effect!
Met steun van de provincie Gelderland werken we al jaren aan de positionering van de Gelderse Streken: Achterhoek, regio Arnhem / Rijk van Nijmegen, Betuwe en de Veluwe. We hebben de ambitie om onze nummer 1 positie vast te houden op de binnenlandse markt en te groeien op de Belgische en Duitse markt. Met een uitgekiende strategie proberen we specifieke doelgroepen te bereiken en toeristen te spreiden. Of de campagnes die we uitvoeren effect hebben is onlangs gemeten en waar mogelijk is vergeleken met 2019.
Impact: de campagne heeft effect op de vakantiekeuze: van de Nederlanders die de campagne niet hebben gezien heeft ruim 13% Gelderland in 2022 bezocht voor een vakantie. Van de Nederlanders die de campagne wel hebben gezien heeft 21% de provincie bezocht voor een vakantie. Bekendheid: van de streekmerken in Gelderland is de Veluwe nog steeds met afstand het bekendste merk onder Nederlanders
Aantrekkelijkheid: van de Gelderse Streken is De Veluwe het meest aantrekkelijk zo vinden de Nederlanders en de Belgen. Bij de Duitsers staat de Veluwe op plaats twee maar onze oosterburen vinden wel dat de Veluwe iets aantrekkelijker is dan in 2019.
Bezoekintentie: deze is toegenomen! Dat geldt voor zowel Nederlanders, als Belgen en Duitsers.
Spreiding: de campagne heeft niet alleen bijgedragen aan meer vakantiegangers in 2022. Het blijkt dat Nederlanders die de campagne hebben gezien significant vaker buiten het zomerseizoen naar de Gelderse Streken kwamen. En precies dat is van belang om er voor te zorgen dat er een goede balans blijft tussen bezoek een leefbaarheid.
Klik op een blok voor meer info
Veluwe in de media
Persuitingen
-
ohmyfoodness.nl - Travel Guides
B2C Artikel 2 juli 2023 -
Naober - Eropuit
B2C Artikel 4 juli 2023 -
Huis aan Huis Elburg - Gelderland populair onder Nederlanders: aantal verblijfsgasten stijgt met een kwart
B2C Artikel 11 juli 2023 -
indebuurt.nl - Muziek, lekker eten en verborgen plekjes: bij deze unieke buiten-events wil je geweest zijn
B2C Artikel 15 juli 2023 -
startpagina.nl - Gelderse kastelen: ideale plek om vakantieverhalen te verzamelen
B2C Artikel 15 juli 2023 -
deputtenaer.nl - Uitjes op de Veluwe
B2C Artikel 19 juli 2023 -
ohmyfoodness.nl - 3x bijzonder eten op de Veluwe
B2C Artikel 26 juli 2023 -
De Twentsche Courant Tubantia ed. Oldenzaal - Fietsen op de Veluwe
B2C Artikel 27 juli 2023 -
AD.nl - Helft Veluwenaren vindt dat het 'te druk' wordt in hun regio: ‘Dit kun je niet blind overlaten aan de markt’
B2C Artikel 27 juli 2023 -
locomediagroep.nl - Visit Heerde en Landgoed Vosbergen organiseren Openluchtbios in Heerde
B2C Artikel 28 juli 2023 -
gld.nl - Trekken de Spanjaarden naar het frisse Gelderland voor hun vakantie?
B2C Artikel 29 juli 2023 -
Schaapskooi - Openluchtbios bij Kasteel Vosbergen Heerde
B2C Artikel 1 augustus 2023 -
de Gelderlander ed. de Vallei-Ede - Nu nog niet, wel bijna te druk op Veluwe
B2C Artikel 2 augustus 2023 -
Harderwijker Courant.nl - Dansende bomen en papierkunst
B2C Artikel 2 augustus 2023 -
indebuurt.nl - 6 x uittips in Apeldoorn
B2C Artikel 14 augustus 2023 -
recreatiekrantveluwe.nl - Veluwse Fietsdag
B2C Artikel 14 augustus 2023 -
nritmedia.nl - Met nationale visie toerisme kunnen overheden en ondernemers aan de slag
B2C Artikel 24 augustus 2023 -
musement.com - Van Londen tot Boedapest en van IJsland tot Toscane: ontdek hier acht ideale bestemmingen voor de herfst binnen E
B2C Artikel 13 september 2023 -
startpagina.nl - Ontdek de herfstpracht van de Veluwe
B2C Artikel 18 september 2023 -
regiobodeonline.nl - Eerste belevingsobject Veluwezoom feestelijk in gebruik genomen
B2C Artikel 19 september 2023
Publicaties en bereik
Persuitingen
- Aantal publicaties 20 publicaties
- Potentieel bereik 10,7 miljoen
Websitebezoek
Het aantal paginaweergaven per maand van de betreffende website.
Online advertenties
Google Ads gebruiken wij om advertenties in te kopen in het zoeknetwerk van Google, het Google Display Netwerk en het YouTube-netwerk. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn.
- Totaal impressies
- 82.409

Impressies
Klikken
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook en Instagram. Aan de hand van doelgroepen en bijbehorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes opgesteld. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn.
- Totaal impressies
- 1.542.608
