Met de Regiowijzer Veluwe krijg je in een oogopslag inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. We nemen je mee door onze mijlpalen en wijzen je op wat er de komende tijd op de agenda staat.
Op de agenda
- Themacampagne – jaarrond - ‘Inspiratie in de regio’
- Wervingscampagnes – jaarrond - ‘ Veelzijdig voor het gezin, Actief in de natuur én Onthaasten en cultuur snuiven’
- Webazines - maart - 'Productie webazines wordt afgerond en klaar voor verspreiding!'
- Podcast Vlaamse markt - **We nemen, op uitnodiging, deel aan een podcast die wordt gemaakt over een de bestemming Gelderland “powered by Neckermann”.'
- Gelderse streken – vanaf 6 maart - ‘Gezamenlijke campagne van de 4 Gelderse streken met o.a. inzet van radio, outdoor, social media, Google Ads, influencer, etc.’
- Drukwerken - 17 maart - 'Het bezoekersmagazine en fietsrouteboekje zijn gedrukt en worden de komende weken verspreid in de regio'
- Bijeenkomst - 21 maart - 'Ambassadeursdag in het Kröller-Müller museum'
- Bijeenkomst - 29 maart - 'VeluweCongres in Het Nationale Park De Hoge Veluwe'
- MICE campagne - 1 april - 'Start MICE campagne Veluwe'
- Themacampagne 1 april - 'Start campagne Duitse markt: ontdek de veelzijdigheid van regio Arnhem, Nijmegen en de Veluwe'
Contentkalender
- visitveluwe.nl - februari – ‘Voorjaarvakantie op de Veluwe’
- visitveluwe.nl - maart – ‘De leukste tips voor Pasen’
- visitveluwe.nl - maart – ‘Leuke attracties en dierenparken’
- visitveluwe.nl - maart – ‘Verborgen museale parels op de Veluwe’
Waar we trots op zijn!
Mijlpalen
01 wk 52 jan
02 wk 1
03
04
05
06
07
08
09 wk 2
10
11
12
13
14
15
16 wk 3
17
18
19
20
21
22
23 wk 4
24
25
26
27
28
29
30 wk 5
31
01 feb
02
03
04
05
06 wk 6
07
08
09
10
11
12
13 wk 7
14
15
16
17
18
19
20 wk 8
21
22
23
24
25
26
27 wk 9
28
01 mrt
02
03
04
05
06 wk 10
07
08
09
10
11
12
13 wk 11
14
15
16
17
18
19
20 wk 12
21
22
23
24
25
26
27 wk 13
28
29
30
31
- januari 2023
-
22.5000 volgers Instagram en 160.432 interacties in 2022
Het Instagramaccount van VisitVeluwe heeft het aantal van 22.500 volgers bereikt. Ook werken we toe naar post nummer 1.500. Mooie cijfers om het jaar mee te beginnen!
En in 2022 hebben de Veluwe socials in totaal 160.432 interactiemomenten behaald, in 2021 waren dit er 156.902. Een mooi groei dus!
-
Gunningsregeling Belevingsgebieden gepubliceerd
Om het thematische aanbod in de Veluwse Belevingsgebieden te versterken kan je als initiatiefnemer aanspraak maken op de gunningsregeling. Met een financiële bijdrage word je op weg geholpen om je uitgedachte product of dienst werkelijk te realiseren. Doe je mee? Leuk! Lees hier meer.
-
Drukteradar in 2022 goed bekeken
Ruim 18.000 online bezoekers hebben de pagina’s waar de drukteradar op is weergegeven bezocht, goed voor meer dan 67.000 paginaweergaven. Wil je meer resultaten bekijken? Lees dan ons artikel hier.
-
Persbericht over positieve jaarcijfers 2022 bereikt 38,5 miljoen mensen
GELDERLAND WEER ONVERMINDERD POPULAIR IN 2022.
Absolute mijlpaal en opsteker voor de sector, zijn de positieve jaarcijfers van 2022. Deze tonen aan dat toerisme de klap van corona te boven is. We verstuurden een persbericht naar de regionale media een genereerden een bereik van ruim 38,5 miljoen lezers. Hier kan je het persbericht lezen.
Een uitgebreide versie van de jaaranalyse is hier te lezen.
-
Das Andere Holland nu ook op Instagram te vinden
Vanaf dit jaar is Das Andere Holland niet alleen actief op Facebook, maar ook op Instagram. Benieuwd naar het kanaal? Bekijk hem hier.
-
Succesvolle campagne Das andere Holland 2022
Een succesvolle campagne voor ‘Das andere Holland’ in 2022. In de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen hebben we Duitse families, stellen en vrienden geïnspireerd tot een korte vakantie of dagbezoek in de aangrenzende Nederlandse regio’s. De verschillende online en offline uitingen zijn uitstekend ontvangen en ook de Duitse bezoekersaantallen zijn dit jaar flink gestegen! Lees alles in de infographic.
-
Aanwezig op de Vakantie-Expo Antwerpen
Op 27 t/m 29 januari waren we met een stand aanwezig op de Vakantie-Expo in Antwerpen. Het was een goed bezochte beurs, met 20.000 bezoekers waarvan de meeste uit Vlaanderen kwamen. We hebben 783 bezoekers te woord mogen staand bij onze stand, waar vooral interesse was in het jaarrond meerdaags bezoek. Qua accommodaties waren vooral hotels populair (44%). Maar ook campings (26%) vakantieparken (19%) en B&B (11%). Veelgevraagde activiteiten waren fietsen, wandelen en daarna attracties.
-
Training gedragsverandering afgerond
Onder professionele begeleiding van Duwtje sloot ons marketingteam in januari de Duwtje 4-daagse training gedragsverandering af. We kregen inzicht in het brein en leerden hoe we op een effectieve manier gewenst gedrag kunnen beïnvloeden. Een inspirerende training boordevol toffe praktijkvoorbeelden én een paar uitgewerkte cases voor onze regio's… wordt vervolgd!
-
Nieuw! Welkomstpakket voor partners
We kijken ernaar uit ons waardevolle partnerschap voort te zetten in 2023. Daarom hebben al onze partners een welkomstpakket ontvangen. Hierin lichten we graag toe wat onze activiteiten zijn, waar jullie waardevolle informatie kunnen vinden en wie je moet benaderen voor aanvullende informatie of vragen. Daarnaast lichten we nog een keer toe wat je van ons mag verwachten in de samenwerking, maar ook wat wij hierin van jou verwachten. Op deze manier zijn wij ervan overtuigd een sterke aanvulling voor elkaar te zijn en hiermee te zorgen voor een optimale beleving voor de bezoekers.
-
5 miljoen bereik met najaarcampagne Koninklijke Veluwe
2022 stond in het teken van de Koninklijke Veluwe. Na de succesvolle campagne in het voorjaar, is ook in het najaar campagne gevoerd. In totaal zijn er in het najaar 5.028.155 mensen binnen de doelgroep bereikt en zijn er 87.896 bezoekers op de landingspagina's geweest. Bekijk de video voor meer resultaten!
-
Visitor Data Monitor wekt interesse van meer provincies!
De Visitor Data Monitor wekt ook de interesse van andere provincies! De tool zal dus ook extern worden gebruikt voor andere regio’s buiten Gelderland. En dat is goed nieuws! Want met deze 'verkoop' kunnen wij de Visitor Data Monitor weer verder door ontwikkelen.
- februari 2023
-
Het project ‘Hanze Icoonjaar 2023’ is van start!
Het project ‘Hanze Icoonjaar 2023’ is van start! Samen met de betrokken gemeenten, gastheerschappen en ondernemers zullen er #Hanzestories ontwikkelt gaan worden. De Hanzesteden én het ommeland zullen creatief met elkaar verbonden worden door middel van routes. Voor de creatieve uitvoer wordt er samengewerkt met bureau Amazing.
Ook is er al een eerste bijeenkomst geweest om passend aanbod rondom de Hanze te ontwikkelen. Op 13 februari kwam een groep enthousiaste ondernemers samen in Mennorode om daarvoor de plannen te maken.
-
Drie Veluwse uitjes verkozen tot leukste uitje van Gelderland
De winnaars van de ANWB-verkiezing 'Leukste uitje van Nederland' 2023 zijn bekend! Op dinsdag 14 februari 2023 zijn alle awards uitgereikt tijdens een feestelijke prijsuitreiking. Hier is aandacht besteed aan de top drie van iedere provincie en aan de landelijke winnaars. De ANWB organiseert de verkiezing van het Leukste uitje van Nederland voor de 13e keer. Ze riepen de leden op om te stemmen op hun favoriete uitje en hen te beoordelen op diverse criteria zoals klantvriendelijkheid, prijs/kwaliteit verhouding, sfeer en aanbod. Er is massaal gestemd, bijna 100.000 keer.
In Gelderland zijn de winnaars: - Gouden award: Nederlands Bakkerijmuseum Hattem in Hattem - Zilveren award: 't Veluws Zandsculpturenfestijn in Garderen - Bronzen award: Marius van Dokkum Museum in Harderwijk
Gefeliciteerd met jullie prijs!
-
Met de wintercampagne meer dan 1,3 miljoen mensen geinspireerd
Deze winter heeft de themacampagne Ultiem Onthaasten op de Veluwe met een bereik van meer dan 1,3 miljoen de Veluwe als winterbestemming goed neergezet. Door ontspannende activiteiten en mooie overnachtingsmogelijkheden in de schijnwerpers te zetten werd de doelgroep Stijlzoekers geïnspireerd om een bezoek te brengen aan de regio. En met succes! Bekijk de volledige evaluatie van de campagne hier.
-
Infographic project GTI2 2019-2022
Overijssel en Gelderland trokken met elkaar op in het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie 2’. Het doel van het project was het uitbouwen van grensoverschrijdende samenwerkingen, Overijssel en Gelderland vermarkten in de deelregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen, nieuwe producten ontwikkelen en ondernemers ondersteunen bij Duitse marktbewerking.
Alle activiteiten en resultaten van Das Andere Holland 2019-2022 zijn gebundeld in een infographic. Deze is hier te bekijken.
-
VELUWE STERKSTE STREEKMERK VAN NEDERLAND IN 2022
De Veluwe is het sterkste streekmerk van Nederland, gevolgd door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied. Koninklijke Burgers’ Zoo, Paleis Het Loo, Apenheul staan bovenin in de lijst sterkste Veluwse merken. Lees meer informatie en resultaten in dit artikel.
- maart 2023
-
Grensoverschrijdende samenwerking Hanzesteden
In het afgelopen jaar ronden we het project grensoverschrijdende samenwerking Hanzesteden af. Dit grote en meerjarige project samen met Hanzesteden in Duitsland en Nederland heeft tal van mooie en nieuwe producten opgeleverd. Ruggengraat van het project is de realisatie van een vernieuwde Hanzefietsroute. Het is nu ontspannend en makkelijk om via de fietsroute meer te weten te komen over de betekenis van de Hanzesteden langs de Rijn in Nederland en Duitsland. Met een fietsboekje en een website is de route gemakkelijk te volgen en kan de historie van de Hanzesteden worden ontdekt. Als de fietsroute de ruggengraat is, dan zijn de metershoge muurschilderingen in de met historische Hanze afbeeldingen in de steden zoals in Harderwijk toch zeker het vlaggenschip van het project! Daarnaast zijn nog tal van andere belevingen ontwikkeld. Van Hanze bier tot een luisterverhalen en van een app met AR-video’s tot een Hanze kwartet.
Meer weten over de resultaten van dit project? Kijk dan de video of lees het magazine.
Klik op een blok voor meer info
Veluwe in de media
Persuitingen
-
nieuws.nl - Samen voor een duurzamer toerisme op de Veluwe(zoom)
B2C Artikel 12 januari 2023 -
AD.nl - Toerisme is klap van corona te boven: meer bezoekers dan in 2019, en er komen in 2023 nog veel meer aan
B2B Artikel 13 januari 2023 -
Amersfoortse Courant - Toerisme in Gelderland flink in de lift: ‘Vakantiegangers zoeken rust en ruimte’
B2B Artikel 20 januari 2023 -
Gelderlander.nl - ‘Amsterdamse toestanden’ op de Veluwe door bezuinigingen op toerisme? ‘Je gooit baby met badwater weg’
B2B Artikel 31 januari 2023 -
AD.nl - Zo moet worden voorkomen dat het té druk wordt op de Veluwe: ‘Spreiding is de sleutel’
B2B Artikel 12 februari 2023 -
waterrecreatienederland.nl - Manifest ‘Geef toerisme en recreatie de ruimte!’ uitgebracht
B2B Artikel 15 februari 2023 -
Nieuws.nl - Veluwe sterkste streekmerk van Nederland
B2C Artikel 23 februari 2023 -
gld.nl - Toerismesector vreest chaos op Gelderse hotspots bij bezuiniging
B2B Artikel 27 februari 2023
Publicaties en bereik
Persuitingen
- Aantal publicaties 8 publicaties
- Potentieel bereik 19,8 miljoen
Websitebezoek
In januari 2023 hebben we op visitveluwe.nl 14,82% minder paginaweergaven verkregen in vergelijking met januari 2022. Deze daling komt grotendeels door pagina's met betrekking tot routes en dan met name wandelroutes. Dit is te verklaren door de lockdown maatregelen die toen van kracht waren.
Online advertenties
Google Ads gebruiken wij om - afhankelijk van de campagne - advertenties in te kopen in het zoeknetwerk van Google, het Google Display Netwerk en het YouTube-netwerk. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn.
- Totaal impressies
- 48.640

Impressies
Klikken
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook en Instagram. Aan de hand van doelgroepen en bijbehorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes opgesteld. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn. In januari liep de Veluwe winter campagne af, vandaar de daling in februari.
- Totaal impressies
- 539.221
