Met de Regiowijzer Veluwe krijg je in een oogopslag inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. We nemen je mee door onze mijlpalen en wijzen je op wat er de komende tijd op de agenda staat.
Op de agenda
- Themacampagne - 1 februari t/m 31 mei - ‘Ontdek de Veelzijdige Veluwe’
- Belevingsgebieden - 5 en 6 april - Webinars voor de Industriële Veluwe, Ambachtelijke Veluwe, Geheimen van de natuur, Stille Veluwe en Veluwe remembers
- Convention Bureau – 1 mei t/m 30 juni – ‘Vergaderen in het groen’
- Buitenvoorstellingen – vanaf 1 juni – Voorbereiding van de campagne aankomende zomer
- Hanzesteden – juni – Productie fietsrouteboekje i.s.m. Touractief die in september verspreid gaat worden
- Gelderse streken campagne – 1 september t/m 31 oktober - ‘Ontdek de (h)eerlijke Veluwe’
- Campagneflight 2 - Start 23 september - ‘Koninklijke Veluwe’
Waar we trots op zijn!
Mijlpalen
01 wk 13 apr
02
03
04 wk 14
05
06
07
08
09
10
11 wk 15
12
13
14
15
16
17
18 wk 16
19
20
21
22
23
24
25 wk 17
26
27
28
29
30
01 mei
02 wk 18
03
04
05
06
07
08
09 wk 19
10
11
12
13
14
15
16 wk 20
17
18
19
20
21
22
23 wk 21
24
25
26
27
28
29
30 wk 22
31
01 jun
02
03
04
05
06 wk 23
07
08
09
10
11
12
13 wk 24
14
15
16
17
18
19
20 wk 25
21
22
23
24
25
26
27 wk 26
28
29
30
- april 2022
-
Nieuwe drukwerken in 2022
De versoepelingen van de coronamaatregelen maken het mogelijk om weer volop inspiratie te bieden aan de (potentiële) bezoekers en inwoners van de regio. We zijn druk bezig geweest met nieuwe drukwerken. Voor de start van het toeristisch seizoen wordt het nieuwe fietsrouteboekje en bezoekersmagazine over de Veluwe verspreid. De bezoekersmagazines worden ook verspreid in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant. Vanaf Pasen zullen alle schappen gevuld zijn en kan het toeristisch seizoen officieel beginnen! Bekijk hier het Veluwe bezoekersmagazine.
-
Campagneflight Koninklijke Veluwe
1 april zijn we van start gegaan met de eerste campagneflight voor de Koninklijke Veluwe! Twee maanden lang staan alle royale belevenissen in Apeldoorn en de Veluwe in de etalage. De campagne wordt groots opgezet op Google search, Facebook, Instagram en mobile display. Verwachting is dat we bijna 75.000 kliks naar de websites en ruim 1,8 miljoen impressies realiseren. Er is ook een promotiepakket gelanceerd, deze is hier terug te vinden.
-
Duitse marktbewerking Das Andere Holland
Na de lockdown en maatregelen om reizen over de grens te beperken/afraden konden we vanaf Q2 de Duitsers eindelijk weer activeren om een bezoek over de grens te brengen. Dit voorjaar staat een campagne op de planning met de inzet van o.a. Kidsreporters, NRZ, Niederrhein Nachrichten, Velomotion, Outdoor Magazin, Brigitte, Stroer en diverse inflencers. Ook hebben we het Das Andere Holland magazine samen met een Beleefkaart verspreid in Duitsland. En ten slotte hebben de jaarronde activiteiten op social media, perstrips en google search en display doorgelopen.
-
VisitVeluwe op Pinterest
VisitVeluwe is sinds dit kwartaal nu ook te vinden op Pinterest! Benieuwd hoe je Pinterest kunt inzetten als toeristische organisatie? Lees er alles over in dit kennisartikel.
-
Nr. 1 bereikpost Instagram
Totaal bereik
17.399De best gescoorde bereikpost ging in kwartaal 2 over het zendstation Radio Kootwijk. In totaal hebben we met deze post 17.399 unieke accounts bereikt, 23.291 weergaven, 1.786 likes, 14 opmerkingen en 22 opgeslagen berichten behaald.
Foto van @mtb_challenge op Instagram.
-
Top 3 populairste routes
In kwartaal 2 werd er het meest gezocht naar de Sprengenroute (gemiddelde sessieduur 02:53:40). Vervolgens naar Planken Wambuis (gemiddelde sessieduur 08:43:00) en daarna naar het Klarenbeeksepad (gemiddelde sessieduur 02:10:27).
-
Nr. 1 bereikpost Facebook
Totaal bereik
1.202.054De best gescoorde bereikpost op Facebook, sinds de start van het account in 2014, ging in kwartaal 2 over het Aquaduct van Harderwijk (gepubliceerd in juni). In totaal hebben we met deze video 1.202.054 unieke accounts bereikt, 2.599 likes, 196 opmerkingen en 379 deelacties behaald. Dit verklaard de piek in de maand juni in ons social media grafiek een paar blokken hieronder.
Video van @huubmeilink op Facebook.
- mei 2022
-
Resultaten Campagne Convention Bureau - ‘Vergaderen in het groen’
Totaal bereik
1.400.000Gedurende mei en juni liep de allereerste MICE Themacampagne voor de Veluwe. Centraal stond ‘vergaderen in het groen’. De doelstelling was om het mkb en de eventplanners te inspireren om hun (meerdaagse) meeting, trainingen en/of congres in onze regio's te organiseren. Voor de campagne is media ingekocht bij DPG Media en High Profile Events. Er is een (potentieel) bereik behaald van ruim 1,4 miljoen!
-
MICE themacampagne resultaten
Totaal bereik
1.400.000Op 1 mei is de themacampagne voor de zakelijke markt voor de Veluwe van start gegaan. Centraal stond ‘vergaderen in het groen’. Met de focus op de prachtige natuur, de rustige, groene omgeving waar je een meeting perfect kan combineren met een wandeling of fietstocht. Tijdens de campagne is een verschillende mix aan media ingezet, waaronder een campagnepagina, LinkedIn campagne, Google searchcampagne, e-mailmarketing en branded content op onder andere AD.nl, NU.nl en events.nl. En met succes! Er zijn in totaal ruim 1,4 miljoen eventplanner en directiesecretaresses in het mkb bereikt.
- juni 2022
-
Buitenvoorstellingen
1 juni is de campagne voor de Veluwse buitenvoorstellingen van start gegaan. Via o.a. visitveluwe.nl/buitenvoorstellingen, een social media campagne, persberichten en de inkoop van media bij regionale omroepen inspireren we de bezoekers voor de Veluwse buitenvoorstellingen deze zomer. Lees hier meer over de campagne.
-
Resultaten Veluwse Buitenvoorstellingen
Totaal bereik
3.000.000Afgelopen zomer organiseerden een groot aantal ondernemers op de Veluwe een openluchtvoorstelling als deel van het project ‘Veluwse Buitenvoorstellingen’. Zij boden het publiek een goed gevuld programma, uiteenlopend van theater bij een oude kazerne of een orkest in het bos tot een film vertoning naast een kasteel. De voorstellingen pasten binnen het overkoepelende thema ‘Koninklijke Veluwe’ of vertelden het verhaal van de Veluwse plek waar ze plaatsvonden.
VisitVeluwe is verantwoordelijk voor de externe marketing en communicatie van de Veluwse buitenvoorstellingen. Met de marketing inzet zijn meer dan 3 miljoen mensen bereikt. Bekijk de volledige evaluatie van het project hier.
-
Resultaten Veluwse Buitenvoorstellingen
Totaal bereik
3.000.000Afgelopen zomer organiseerden een groot aantal ondernemers op de Veluwe een openluchtvoorstelling als deel van het project ‘Veluwse Buitenvoorstellingen’. Zij boden het publiek een goed gevuld programma, uiteenlopend van theater bij een oude kazerne of een orkest in het bos tot een film vertoning naast een kasteel. De voorstellingen pasten binnen het overkoepelende thema ‘Koninklijke Veluwe’ of vertelden het verhaal van de Veluwse plek waar ze plaatsvonden.
VisitVeluwe is verantwoordelijk voor de externe marketing en communicatie van de Veluwse buitenvoorstellingen. Met de marketing inzet zijn meer dan 3 miljoen mensen bereikt.Bekijk de vollegige evaluatie van dit project hier.
-
Drukteradar
De drukteradar is een belangrijk middel binnen bestemmingsmanagement, waarmee we per gebied en locatie kunnen aangeven hoe druk het op dat moment is. Maar ook wat de verwachte drukte is bijvoorbeeld aankomende zaterdag. Dit geeft de bezoeker de mogelijkheid om het beste tijdstip te kiezen of een alternatieve locaties te kiezen uit een van onze suggesties. Voor het 3e jaar hebben we de data meting nog specifieker kunnen maken en wordt nu niet alleen een gebied aangegeven maar ook specifieke locaties zoals attractieparken en parkeerplaatsen van natuurgebieden. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld de drukte op de locatie pagina van partners vermelden.
De drukteradar staat ‘live’ tijdens de zomervakantie. Vanaf september wordt er weer de voorspelde drukte gegeven gebaseerd op bezoekersdata van de afgelopen 3 jaar.
De drukteradar wordt op onze websites en planningstools uitgelicht. Ook hebben vele partners de drukteradar op hun websites geïntegreerd om hun eigen bezoekers te informeren.
-
Hanzesteden - Nieuw: de podcasts
Een ‘korte cursus’ over de Hanzesteden. In podcastvorm. Verteld en gemaakt door radiomaakster Astrid de Jong, bekend als de Nachtzuster op NPO Radio1 en MAX. In vier podcast-afleveringen wordt verteld over vier thema’s binnen de Hanze: het ontstaan, de hoogtijdagen, de teloorgang en het heden. En dat allemaal aan de hand van interviews, geschiedenis, anekdotes en grappige weetjes. Vanaf 21 juni is er elke week een nieuwe podcast te beluisteren onder de naam ‘De Hanze Podcast’ via de bekende podcastplatformen. Lees meer in dit artikel of luister ze hier.
- juli 2022
-
Belevingsgebieden
De afgelopen tijd is hard gewerkt aan het verder brengen van het concept de belevingsgebieden. 1 juli zijn de analyses, projectplannen en de investeringsagenda gepresenteerd aan gedeputeerde Peter van 't Hoog, in belevingsgebied Ambachtelijke Veluwe op locatie Zuivelmuseum te Wapenveld. Mirjam Blott (De Culturele Zaak), Inez Pijnenburg (Zuivelmuseum) en Wolbert Meijer (voorzitter Masterplan IJsselvallei) deden hun verhaal. Een fijne bijeenkomst op een unieke locatie!
Op de hoogte blijven? Alle informatie en ontwikkelingen zijn altijd [hier(https://slider.toerismevan.nl/veluwe-gebieden/ "") terug te vinden.
-
Resultaten Themacampagne - 'Ontdek de veelzijdige Veluwe'
Totaal bereik
2.100.000In het vroege voorjaar van 2022 stond de Veluwe volop in de aandacht! Met de themacampagne ‘Ontdek de veelzijdige Veluwe’ inspireerden we de Harmoniezoekers voor een langer verblijf (vakantie) op de Veluwe. In de eerste periode stonden vooral de leukste overnachtingsmogelijkheden centraal. Later de tofste activiteiten om te doen als je op de Veluwe verblijft.
Met de themacampagne inspireerden we ruim 2,1 miljoen mensen om de Veluwe voor een langere periode te bezoeken. De inkoop van externe media en de inzet van de kanalen van VisitVeluwe zorgden voor een flink bereik en onder andere van ruim 6.500 unieke bezoekers op visitveluwe.nl. Bekijk de volledige evalutatie van deze campagne hier.
-
Kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen
Kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen (KBL) zijn een sterk toeristisch product in onze provincie. Een Gelderse samenwerking tussen de toeristische marketingorganisaties en de KBL ligt dan ook voor de hand. Van 2018 – 2020 werkten we al samen in de campagne ‘Macht en pracht in de Gelderse streken’. Samen met Achterhoek Toerisme en Stichting Kastelen Buitenplaatsen Landgoederen (SKBL) willen wij de goede samenwerking met de kasteelmusea, kasteelhotels/restaurants, overheden en kennispartners voortzetten en uitbreiden. Wij hebben in 2021 Bureau voor Ruimte en Vrijetijd een onderzoek laten uitvoeren naar de toeristische potentie van de KBL: voor ruim twintig KBL lieten we een erfgoedscan uitvoeren. Met behulp van de onderzoeksresultaten en de analyse daarvan stelden we het uitvoeringsprogramma 2022-2024 op. Dit programma bestaat uit drie delen: kennisbijeenkomsten, productontwikkeling en marketing. KBL kunnen aan het programma deelnemen in drie getrapte modellen.
Klik op een blok voor meer info
Veluwe in de media
Persuitingen
-
oudersvannu.nl - Waarom de Veluwe superleuk is met (kleine) kinderen
B2C Artikel 11 april 2022 -
Recreatiekrant Veluwe - De 10 leukste kinderuitjes op de Veluwe
B2C Artikel 11 april 2022 -
ad.nl - Grote drukte op campings in Oost-Nederland tijdens paasweekend: buitenlandse gast keert terug
B2B Artikel 14 april 2022 -
destentor.nl - Grote drukte op campings in Oost-Nederland tijdens paasweekend: buitenlandse gast keert terug
B2B Artikel 14 april 2022 -
marketingtribune.nl - Muurschilderingen Hanzesteden moeten fietsroute promoten
B2B Artikel 15 april 2022 -
rtvhattem.nl - Veertien Veluwse gemeenten bundelen opnieuw hun krachten
B2B Artikel 21 april 2022 -
veluwefm.nl - Veluwse gemeenten en VisitVeluwe ondertekenen samenwerkingsovereenkomst
B2B Artikel 22 april 2022 -
studiorheden.nl - Toerisme op de Veluwe moet groeien, maar wel duurzaam
B2B Artikel 22 april 2022 -
pretwerk.nl - 14 gemeenten tekenen overeenkomst voor duurzame groei Veluwse vrijetijdseconomie
B2B Artikel 22 april 2022 -
ermelovannu.nl - 'We willen toerisme op duurzame manier stimuleren'
B2B Artikel 24 april 2022 -
De Zondag - Vrank en vrij in de Veluwe
B2C Artikel 1 mei 2022 -
pretwerk.nl - Destinatie-marketingorganisaties: ‘Investeer in bezoekerseconomie van de toekomst’
B2B Artikel 10 mei 2022 -
nritmedia.nl - Investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst
B2B Artikel 10 mei 2022 -
Kampioen Eropuitgids - Veel plezier op de Veluwe!
B2C Artikel 24 mei 2022 -
bd.nl - Personeelstekort dwingt hotels en campings tot creatieve oplossingen: ‘Keukens zullen vroeger dichtgaan’
B2B Artikel 27 mei 2022 -
ad.nl - Personeelstekort dwingt hotels en campings tot creatieve oplossingen: ‘Keukens zullen vroeger dichtgaan’
B2B Artikel 27 mei 2022 -
destentor.nl - Personeelstekort dwingt hotels en campings tot creatieve oplossingen: ‘Keukens zullen vroeger dichtgaan’
B2B Artikel 27 mei 2022 -
tubantia.nl - Personeelstekort dwingt hotels en campings tot creatieve oplossingen: ‘Keukens zullen vroeger dichtgaan’
B2B Artikel 27 mei 2022 -
verkeersbureaus.info - Veertien Veluwse gemeenten bundelen opnieuw hun krachten
B2B Artikel 30 mei 2022 -
Camper Reis Magazine - Koninklijk jaar Apeldoorn en de Veluwe officieel van start
B2C Artikel 31 mei 2022 -
Barneveldse Krant - Ruim 76 km aan vernieuwde ruiterpaden in Bameveld
B2C Artikel 8 juni 2022 -
Ermelo's Weekblad - Sponsoring gemeente van kampioenschap
B2C Artikel 15 juni 2022 -
ad.nl - Toerisme Oost-Nederland krabbelt op: Belgen en Duitsers keren terug
B2B Artikel 17 juni 2022 -
tubantia.nl - Toerisme Oost-Nederland krabbelt op: Belgen en Duitsers keren terug
B2B Artikel 17 juni 2022 -
destentor.nl - Toerisme Oost-Nederland krabbelt op: Belgen en Duitsers keren terug
B2B Artikel 17 juni 2022 -
groningerkrant.nl - Meerdere moties toerisme aangenomen
B2B Artikel 20 juni 2022 -
emerce.nl - De Hanze Podcast
B2B Artikel 21 juni 2022 -
brugnieuws.nl - De Hanze Podcast
B2B Artikel 23 juni 2022 -
Bennekoms Nieuwsblad - Veluwse buitenvoorstellingen terug van weggeweest
B2C Artikel 29 juni 2022 -
De Gelderlander ed. de Vallei-Ede - Veluwse voorstellingen
B2C Artikel 30 juni 2022
Publicaties en bereik
Persuitingen
- Aantal publicaties 30 publicaties
- Potentieel bereik 33,1 miljoen
Websitebezoek
Vergelijking tussen het totaal aantal paginaweergaven op visitveluwe.nl per maand in 2022 t.o.v. 2021
Online advertenties
In het tweede kwartaal van 2022 hebben we met zoekadvertenties voor VisitVeluwe 77.518 impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) behaald. Dit is een afname van 4,7% ten opzichte van Q1. Er is vervolgens 19.233 keer geklikt op een advertentie. Dat is een daling van 7%. De doorklikratio ligt hiermee op 24,81%. De meeste klikken zijn behaald door de advertenties die te maken hebben met fietsroutes op de Veluwe. Denk hierbij aan mensen die zoeken naar fietsroutes op de Veluwe en fietsroutes op de Veluwe met knooppunten. De daling in het aantal impressies en klikken is te wijten aan de afname van het mediabudget met 50% t.o.v. Q1.
- Totaal impressies
- 77.518

Impressies
Klikken
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook en Instagram. Aan de hand van doelgroepen en bijbehorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes opgesteld. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn. Aan advertenties hebben we in dit kwartaal 721.860 impressies en 6.596 kliks op zowel Facebook als Instagram gegenereerd.
- Totaal impressies
- 2.007.711

Inspiratie, kennis en inzicht
Artikelen
-
visitveluwe.nl - Pasen op de Veluwe
B2C Artikel 1 april 2022 -
toerismevan.nl - De Duitse campinggast 2022
B2B Artikel 5 april 2022 -
visitveluwe.nl - Paleis Het Loo is weer open!
B2C Artikel 15 april 2022 -
toerismevan.nl - Verwachting verblijfstoerisme in 2022
B2B Artikel 19 april 2022 -
visitveluwe.nl - De leukste activiteiten voor de meivakantie 2022 op de Veluwe
B2C Artikel 20 april 2022 -
visitveluwe.nl - Rustige fietsroutes op de Veluwe
B2C Artikel 25 april 2022 -
visitveluwe.nl - Hemelvaart weekend activiteiten op de Veluwe
B2C Artikel 1 mei 2022 -
visitveluwe.nl - Genieten in de IJsselvallei
B2C Artikel 6 mei 2022 -
nritmedia.nl - Na debat over toerisme uitvoering concreet maken
B2B Artikel 13 mei 2022 -
toerismevan.nl - Waar gaan Europeanen naartoe deze zomervakantie?
B2B Artikel 20 mei 2022 -
visitveluwe.nl - Wat te doen op de Veluwe met Pinksteren 2022
B2C Artikel 24 mei 2022 -
toerismevan.nl - Verblijfstoerisme in Gelderland stijgt in eerste kwartaal 2022 met 36%
B2B Artikel 31 mei 2022 -
toerismevan.nl - Onderzoek wijst uit: spreiden werkt!
B2B Artikel 16 juni 2022 -
visitveluwe.nl - 5 tips om (ongestoord) te genieten in de natuur bij drukte
B2C Artikel 21 juni 2022 -
toerismevan.nl - Hoe kun je Pinterest inzetten als toeristische organisatie?
B2B Artikel 23 juni 2022 -
toerismevan.nl - Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?
B2B Artikel 27 juni 2022 -
visitveluwe.nl - Hier geniet je van bloeiende heide
B2C Artikel 1 juli 2022 -
toerismevan.nl - Generatie Z - De reizigers van morgen
B2B Artikel 1 juli 2022