Met de Regiowijzer Veluwe krijg je in een oogopslag inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. We nemen je mee door onze mijlpalen en wijzen je op wat er de komende tijd op de agenda staat.
Op de agenda
- Themacampagne – jaarrond - ‘Inspiratie in de regio’
- Wervingscampagnes – jaarrond - ‘ Veelzijdig voor het gezin, Actief in de natuur én Onthaasten en cultuur snuiven’
- Belevingsgebieden – jaarrond - 'Vraag een financiële bijdrage voor je ontwikkelingsplan. Kijk hier voor meer informatie. In september of oktober vinden de ‘set en go’-meetings plaats'
- Icoonjaar Hanze jaarrond 'In samenwerking met de Noord-Veluwse gemeenten, gastheerschappen en ondernemers wordt er samen met creatief bureau Amazing gewerkt aan een nieuwe manier om de Hanze tijd te beleven. Er worden verhalen opgehaald, nieuwe technieken toegepast en routes gemaakt. Hierover later meer'
- Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen vanaf april - 'Ontvang een investeringsbijdrage van € 10.000, kijk hier voor meer info. Ook start in juli de landelijke en regionale campagne'
- Campagne Koninklijke Veluwe – april t/m juni – ‘De campagne 'hoe royaal wil je het hebben' krijg dit jaar nog een vervolg rondom de opening van het nieuwe deel van Paleis Het Loo. Vanaf de derde week in april start een campagne om de Stijlzoeker te laten weten hoe royaal genieten het is op de Veluwe en in en rondom Apeldoorn’
- Campagne Routebureau – vanaf mei – ‘Vanaf mei is een campagne gestart, gericht op de inwoner, om de fietsen, wandelaar en ruiter te stimuleren om het routenetwerk (en de planner) te gebruiken en onontdekte routes te nemen’
- Campagne Veluwse buitenvoorstellingen - vanaf juni - 'Deze zomer vinden op de Veluwe weer buitenvoorstellingen plaats waar wij de marketingcommunicatie mogen verzorgen. Vanaf eind juni is de campagne o.a. te zien op de platformen van IndeBuurt, Omroep Gelderland, social media en diverse regionale nieuwstitels. Het promotiepakket is ook beschikbaar!'
- Update fietsroutepagina’s - vanaf juni - 'Vanaf juni krijgen de fietsroutepagina's een upgrade! Het doel? Onze bezoekers straks in één oogopslag, middels een laagdrempelig sneakpreview-filmpje, enthousiasmeren en laten beslissen of een bepaalde fietsroute bij hen past'
- Campagne leadgeneratie - vanaf juni - 'Binnenkort kunnen (potentiele) bezoekers zich abonneren op de Visit Veluwe e-mailnieuwsbrief! Hiervoor starten we met verschillende acties om e-mailadressen te verzamelen van consumenten die graag op de hoogte gehouden willen worden van onze leuke tips!'
- Kerncijfers juni - 'Kerncijfers krijgen een flinke update en zijn dan te vinden op visitarnhemnijmegen.com'
Contentkalender
- visitveluwe.nl - maart – ‘Verborgen museale parels op de Veluwe’
- visitveluwe.nl - april – ‘Tips voor Hemelvaart’
- visitveluwe.nl - april – ‘Tips voor de Meivakantie’
- visitveluwe.nl - april – ‘Mooie fietsroutes in het groen’
- visitveluwe.nl - mei – ‘Leuke musea in de Hanzesteden’
- visitveluwe.nl - mei – ‘Duurzame locaties op de Veluwe’
- visitveluwe.nl - mei – ‘Tips voor Pinksteren’
- visitveluwe.nl - juni – ‘Tips voor de zomervakantie’
- visitveluwe.nl - juni – ‘Stranden op de Veluwe’
Waar we trots op zijn!
Mijlpalen
01 wk 13 apr
02
03 wk 14
04
05
06
07
08
09
10 wk 15
11
12
13
14
15
16
17 wk 16
18
19
20
21
22
23
24 wk 17
25
26
27
28
29
30
01 wk 18 mei
02
03
04
05
06
07
08 wk 19
09
10
11
12
13
14
15 wk 20
16
17
18
19
20
21
22 wk 21
23
24
25
26
27
28
29 wk 22
30
31
01 jun
02
03
04
05 wk 23
06
07
08
09
10
11
12 wk 24
13
14
15
16
17
18
19 wk 25
20
21
22
23
24
25
26 wk 26
27
28
29
30
- april 2023
-
Buitenlandse bijeenkomsten
Onze collega's hebben afgelopen maand verschillende buitenlandse bijeenkomsten bezocht. Een korte terugblik...
Collega Omar van Beek bezocht X Design Week van de Digital Tourism Think Tank in Valencia en gaf daar ook een sessie over onze data-aanpak. Naast het opdoen van contacten en inspiratie was het ook goed om te leren dat de meerderheid van de Nederlandse DMO's en CMO's tegen dezelfde uitdagingen aanlopen zoals financiering, duurzaamheid en data inzet. En uiteraard interessant om te zien hoe er in andere landen met deze vraagstukken om wordt gegaan. Een duidelijk inzicht is dat organisaties die een vraagstuk succesvol beantwoord lijken te hebben, landen/regio’s/steden zijn met focus. Pak een van de vraagstukken beet en ga daar mee aan de slag. Als voorbeeld duurzaamheid in Finland en data-gedreven marketing in Ierland. Dit biedt handvaten die ons als organisatie verder kunnen brengen.
Op uitnodiging van Destinations International, de wereldwijde kennis- en netwerkorganisatie van en voor regionale en stedelijke marketingorganisaties zoals TVAN, zijn we aanwezig geweest bij hun jaarlijkse bijeenkomst voor CEO’s in Victoria, Canada. Deze editie stond in het teken van de toekomst van toerisme, de inzet van AI (zoals ChatGPT en Midjourney) en de balans tussen inwoners, natuur en bezoekers. Herre Dijkema heeft een bijdrage kunnen leveren als het gaat om de noodzaak van een goede datastrategie en de waarde van data als het gaat om het intelligenter en gerichter maken van marketingcommunicatie. Er was veel waardering voor onze innovatieve aanpak hierin.
Op het jaarlijkse congres van Europese regionale en stedelijke marketingorganisaties (CityDNA) in Sofia, Bulgarije hebben collega's Omar van Beek en Herre Dijkema een bijdrage geleverd als het gaat om onze data-aanpak. Ook hier weer veel of en waardering voor onze voortrekkersrol. Goede contacten gelegd met zusterorganisaties voor samenwerking op diverse terreinen. Belangrijk thema gedurende de hele conferentie: hoe komen we tot een meer klimaat neutrale en duurzame manier van reizen en recreëren. Voor zover nog nodig werd de noodzaak hiervan uitdrukkelijk bevestigd.
-
Nederland in top 5 bij Duitse en Belgische vakantiegangers
Nederlanders gaan in 2023 weer massaal op vakantie. De vakantie-intenties van begin dit jaar worden omgezet in concrete boekingen. Dat blijkt uit de nieuwste resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor* van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Interessant feitje: Nederland staat in de top 5 vakantiebestemming bij de Duitse en Belgische vakantieganger. De regio’s Arnhem, Rijk van Nijmegen en de Veluwe blijven voor hen ook in 2023 onverminderd populair. Uit rondvraag onder ondernemers in de regio Arnhem, Rijk van Nijmegen en de Veluwe blijkt dat naast Nederlanders, ook Duitse en Belgische gasten weer volop naar de regio’s terugkeren. Lees het uitgebreide artikel hier.
-
Wandel-, fiets- en ruiter- en menkaarten van de Veluwe zijn er weer!
Vers van de pers! De wandel-, fiets- en ruiter- en menkaarten van de Veluwe zijn binnen! Wist je dat de fiets- en ruiter- en menkaarten gemaakt zijn van Stonepaper? Dit is een duurzamer alternatief en is water- en scheurbestendig. De routekaarten zijn te koop bij de gastheerschappen! Wil jij een partij kaarten bestellen? Neem dan contact met ons op of mail naar info@routesopdeveluwe.nl.
-
Webazines afgerond en worden verspreid!
Begin april zijn alle webazines afgerond en deze worden op dit moment voor de eerste keer verspreid onder de betreffende doelgroep via social media, Google en het netwerk van DPG Media. Benieuwd naar het eindresultaat? Bekijk ze hier: Veelzijdig voor het gezin, Gezellig in het groen, Ontspannen en cultuur snuiven
- mei 2023
-
Conventionbureau.nl: meer paginaweergaven en langere bezoektijd!
Onze website conventionbureau.nl groeit en we zijn enthousiast om te delen dat we ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar een toename hebben gerealiseerd in (unieke) paginaweergaven en bezoektijd. De paginaweergaven zijn met 109% gestegen, wat aangeeft dat onze bezoekers meer pagina's bekijken dan ooit tevoren. Bovendien zijn de unieke paginaweergaven met 134% toegenomen, wat betekent dat we nieuwe bezoekers aantrekken die geïnteresseerd zijn in onze content. Ook hebben we gezien dat de gemiddelde bezoektijd op onze website met 23% is toegenomen, wat laat zien dat onze gebruikers langer betrokken zijn bij onze content.
-
Meivakantie 2023 in cijfers
Wist je dat de meeste bezoekers nog steeds uit de provincie Gelderland kwamen maar het aandeel dit jaar voor de binnensteden (-11,5%) en natuur (-11,2%) lager was? Dit betekent dat er meer bezoekers van buiten Gelderland de attracties, binnensteden en natuurgebieden wisten te vinden. En wist je dat zondag 30 april de meest populaire dag was om eropuit te gaan? Nieuwsgierig geworden naar nog meer leuke inzichten? Lees het artikel.
-
23.000 volgers op Instagram bereikt
Geografisch gezien komen onze volgers het meest uit Apeldoorn, Arnhem, Amsterdam, Den Haag en Ede (top 5 steden)
-
Nu ook toegankelijkheid informatie beschikbaar
Yes, eindelijk is het zo ver: we tonen informatie over de toegankelijkheid van onze partners op de locatiedetailpagina's. Neem maar eens een kijkje op die van Apenheul.
-
Meer toeristen in kwartaal 1
In het eerste kwartaal van 2023 verbleven er 778.000 gasten minstens 1 nacht in Gelderland blijkt uit cijfers van het CBS. Dat is 24% meer dan een jaar eerder. Lees het hele artikel voor meer informatie en cijfers.
- juni 2023
-
Sneakpreview-filmpje eerste fietsroute online!
Zoals je ook al in de agenda kan lezen krijgen de fietsroutepagina’s de komende periode een upgrade! Het doel? Onze bezoekers straks in één oogopslag, middels een laagdrempelig sneakpreview-filmpje, enthousiasmeren en laten beslissen of een bepaalde fietsroute bij hen past. Ben je benieuwd naar het resultaat? Bekijk hier de fietsroute van Papier hier in Eerbeek.
-
Upgrade Leefstijlvinder factsheets
Dit voorjaar hebben we hard gewerkt een een upgrade van de factsheets van de verschillende Leefstijlen. Hierin vind je handige informatie zoals voorbeelden van passend aanbod voor iedere leefstijl, maar ook inzicht in mediavoorkeuren en welk type aanbod die leefstijl zoekt als het om vrije tijd gaat en hoe ze de natuur beleven. Lees hier verder.
- juli 2023
-
Nieuwe pagina met user generated content online!
We kunnen eindeloos vertellen waarom de Veluwe zo leuk is. Maar we laten ook graag anderen vertellen wat zij zo mooi vinden aan deze regio. Ben je benieuwd wat anderen te zeggen hebben? We hebben een nieuwe pagina aangemaakt waar we een podium geven aan onder andere influencers en ambassadeurs met daarop hun mooiste verhalen over de Veluwe.
-
Nieuwe webazines vol inspiratie vallen in de smaak bij de potentiele bezoeker
Vanaf 2023 zijn we gestart met nieuwe digitale magazines, de webazines. In april zijn de drie webazines inhoudelijk afgerond en actief verspreid onder de betreffende doelgroep via social media, Google en het netwerk van DPG Media. En met mooie resultaten! Het webazine gericht op de gezinnen (Harmoniezoeker) is ruim 2.500 keer bekijken, Gezellig in het groen (Verbindingszoeker) ruim 3.000 en de rondom het thema onthaasten en cultuur (Stijlzoeker) bijna 1.700 keer. De laatste had ook wat minder budget in het voorjaar, maar krijgt wat meer in het najaar. Maar we zijn vooral blij dat de webazines een gemiddelde leestijd van tussen de vier en vijf minuten haalt. Dat betekent dat de doelgroep echt geïnteresseerd is in de content die erin staan. Vanaf week 38 staat de twee verspreidingsronde op de planning. Ondertussen zijn de webazines natuurlijk te vinden via de eigen kanalen van Visit Veluwe.
-
Overzicht Duitse en Belgische bezoeker!
In 2022 verbleven Duitsers ruim 1 miljoen nachten in Gelderland. Daarmee is het goed voor meer dan de helft van alle buitenlandse overnachtingen. Het is een stijging van 281% ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft natuurlijk grotendeels te maken met de invloed van corona. Behalve Duitsers kwamen er ook veel Belgen. Zij verbleven 309.000 nachten, een stijging van 113%. Twee belangrijke groepen toeristen dus. Over beide hebben we een overzicht gemaakt met daarin de belangrijkste inzichten. Wie zijn het, waar komen ze vandaan, hoe boeken ze, hoe reizen ze, welke leefstijl hebben ze, wat geven ze uit, etc? Bekijk de info van de Duitse en Belgische toerist hier.
-
Partnerupdates in nieuw jasje
Iedere maand delen we de laatste nieuwtjes in onze partnerupdate. We houden je op de hoogte van onze campagnes, kennis, data en nog veel meer van wat zich er op de Veluwe afspeelt. Deze updates zijn in een nieuw jasje gestoken, dus het kan zijn dat ze in je spam mailbox terecht zijn gekomen. Ben je nog niet geabonneerd, maar wil je niks missen? Aanmelden is zo gedaan!
-
Veluwse buitenvoorstellingen op TV!
In de maanden juli en augustus draait er op Omroep Gelderland een Tv-spot voor de Veluwse buitenvoorstellingen! Deze spot is onderdeel van een grotere campagne voor de het totale programma aan voorstellingen deze zomer. Uitingen zijn ook te vinden op IndeBuurt, het DPG netwerk, de Veluwse recreatiekrant, KIJK UIT van Stedendriehoek, diverse reginale kranten en social media. Het promotiepakket, met handige info om zelf ook promotie te kunnen maken, is ook beschikbaar.
Klik op een blok voor meer info
Veluwe in de media
Persuitingen
-
Arnhemse Koerier - Veluwe sterkste streekmerk van Nederland
B2C Artikel 1 april 2023 -
AD Amersfoortse Courant - Voorkomen dat drukte op de Veluwe écht uit de hand loopt
B2B Artikel 6 april 2023 -
AD.nl - Duitsers vinden de Veluwe: ‘Alles is anders in Nederland, het is uniek, vier sterren!’
B2C Artikel 8 april 2023 -
Recreatiekrant Veluwe - Molen- en Gemalendag
B2C Artikel 24 april 2023 -
Vriendin - De Veluwe: verrassend veelzijdig
B2C Artikel 24 april 2023 -
Recreatief Totaal - De Veluwe: bouwen aan een sterk merk
B2C Artikel 26 april 2023 -
Saar Magazine - VERLIEFD OP DE VELUWE
B2C Artikel 4 mei 2023 -
De Stentor ed. Apeldoorn - Duitsers raken stapelverliefd op de Veluwe
13 mei 2023 -
100pmagazine.nl - Dít zijn de leukste activiteiten voor het hele gezin op de Veluwe!
B2C Artikel 15 mei 2023 -
kleineglobetrotter.nl - De Veluwe met kinderen – Onze tips en uitjes
B2C Artikel 17 mei 2023 -
DeOndernemer.nl - Duitse menukaart, campagnes en zelfs taalcursus? Ondernemers Veluwe spelen steeds meer in op oosterburen
B2B Artikel 19 mei 2023 -
gld.nl - Campings zijn er steeds minder, maar de toeristensector ziet kansen
B2B Artikel 4 juni 2023 -
harderwijkercourant.nl - Aantal verblijfsgasten stijgt eerste kwartaal met een kwart
B2B Artikel 9 juni 2023 -
harderwijkercourant.nl - Veluwse buitenvoorstelling in Hortuspark: Duik in het mysterie van verloren kogge in Harderwijk
B2C Artikel 10 juni 2023 -
gld.nl - Vakantie in Gelderland blijft populair, vooral campings duurder
B2B Artikel 11 juni 2023 -
Ede Stad.nl - Dansende bomen en papierkunst
B2C Artikel 21 juni 2023 -
edestad.nl - Dansende bomen en papierkunst
B2C Artikel 21 juni 2023 -
Eva - Droomvlucht
B2C Artikel 30 juni 2023
Publicaties en bereik
Persuitingen
- Aantal publicaties 18 publicaties
- Potentieel bereik 9,5 miljoen
Websitebezoek
Op visitveluwe.nl hebben we in Q2 24,87% meer paginaweergaven verkregen dan dezelfde periode in 2022. De grootste stijger is het artikel met fietstips op de Veluwe die voornamelijk veel verkeer vanuit Facebook geeft gekregen, gevolgd door organisch verkeer op de Harderwijk pagina en het Koningsweek evenement in Epe.
Online advertenties
In Q2 hebben we met advertenties voor Veluwe 8.907.357 impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) behaald. Er is vervolgens 32.713 keer geklikt op een advertentie. De doorklikratio ligt hiermee op 0,37%. De meeste klikken zijn behaald door de advertenties die te maken hebben met wandelroutes op de Veluwe, gevolgd door branding advertenties en advertenties met betrekking tot dingen zie je kan zien en doen op de Veluwe. Vanwege de awareness campagne voor de themacampagnes en de webazines via display campagnes liggen de vertoningen hoog en de doorklikratio laag.
- Totaal impressies
- 8.907.325

Impressies
Klikken
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook en Instagram. Aan de hand van doelgroepen en bijbehorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes opgesteld. In de grafiek hieronder zie je hoeveel betaalde impressies (het aantal keer dat advertenties zijn vertoond) en klikken er behaald zijn. In april zijn diverse doelgroepcampagnes gestart.
- Totaal impressies
- 2.364.455
